ورم بعد از ابدومینوپلاستی

جراحی زیبایی شکم یا ابدومینوپلاستی روشی بسیار موثر برای تغییر شکل شکم است. یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم ممکن است برای ترمیم آسیب های ناشی از بارداری یا تغییرات شدید وزن کافی نباشد. بارداری همچنین می تواند علائم کشش و چین و چروک های پوستی را به جای بگذارد و می تواند منجر به از دست دادن خاصیت ارتجاعی پوست شود. جراحی تامی تاک شکم را دوباره ظاهر می کند. این یک جراحی کانتورینگ بدن است، نه یک جراحی کاهش وزن. تامی تاک رنگ پوست را بازیابی می کند و با از بین بردن پوست اضافی، علائم پیری را معکوس می کند. هنگام انجام عمل جراحی زیبایی شکم، جراح پلاستیک عضلات شکم شما را سفت می کند و پوست و چربی از دست رفته را از بین می برد.

تورم بعد از ابدومینوپلاستی شایع است!

مهم است که توجه داشته باشید که تورم در ناحیه شکم بیشتر پس از عمل جراحی شکم قابل انتظار است. دلیل اصلی مربوط به رگ های لنفاوی و رگ های خونی در این ناحیه از بدن است. آنها به عنوان یک سیستم زهکشی برای مایعات کار می کنند. هنگامی که شما تحت این عمل قرار می گیرید، هم جریان خون ناحیه جراحی و هم سیستم لنفاوی تحت تاثیر قرار می گیرد. از آنجایی که این عمل نیاز به برش هایی در امتداد ناحیه شرمگاهی دارد، پوست بالای آن و همچنین رگ های خونی دستکاری می شوند.

بنابراین ممکن است خون به راحتی به این ناحیه نرسد. سپس به عنوان یک واکنش، پوست به تدریج متورم می شود. علاوه بر این، با قطع و تغییر سیستم لنفاوی که مسئول تخلیه مایع است، تجمع مایع ممکن است اتفاق بیفتد. مایع ممکن است در ناحیه شکم یا جایی نزدیک به پاها و ران‌های شما جمع شود. به همین دلیل است که برخی از داوطلبان تورم پا را در طول روند بهبودی خود گزارش می کنند. تورم معمولاً در دو ماه اول پس از جراحی زیبایی شکم در بدترین حالت خود قرار دارد، اگرچه شرایط هر فرد کمی متفاوت است. همانطور که بدن رگ های لنفاوی و خون را ترمیم می کند، تورم همچنان برطرف می شود.

این روند بهبودی ممکن است تا یک سال یا بیشتر طول بکشد، بنابراین طبیعی است که تا آن زمان تورم جزئی مشاهده شود. میزان تورم تجربه شده پس از عمل جراحی شکم نیز می تواند بسته به روشی که انتخاب می کنید متفاوت باشد. مینی تامی تاک (تامی تاک بدون تخلیه) معمولاً در مقایسه با تامی تاک سنتی منجر به زمان نقاهت و تورم کمتری می شود. از طرف دیگر، افزودن لیپوساکشن به شکم ممکن است باعث ایجاد تورم در سایر نواحی بدن نیز شود.

ریکاوری پس از ابدومینوپلاستی

مانند تمام جراحی‌ها، پس از عمل جراحی شکم، یک دوره بهبودی وجود دارد. جراح پلاستیک شما دقیقاً توضیح خواهد داد که چه چیزی باید انتظار داشته باشید. دوره ریکاوری حداقل 2 هفته است، اما باید حداقل 6 هفته قبل از اقدام به ورزش صبر کنید. شما نباید بدون تایید جراح پلاستیک خود، ورزش مخصوصاً ورزش های شکمی را انجام دهید. ورزش مناسب بعد از ابدومینوپلاستی بسیار اهمیت دارد.

چه چیزی باعث تورم بعد از عمل جراحی شکم می شود؟

تورم در قسمت تحتانی شکم پس از جراحی شکم طبیعی است و بخشی از روند بهبودی است. تورم به دلیل تغییرات در سیستم تخلیه لنفاوی شما است. با تامی تاک، پوست شکم شما در فرآیندی شبیه به لیفت صورت تغییر مکان داده است. پوست در موقعیت جدیدی قرار گرفته است. به دلیل این موقعیت جدید، رگ های تخلیه لنفاوی تقسیم می شوند. این عروق معمولاً مایع را به سمت بالا تخلیه می کنند. اتصالات لنفاوی جدید در طول زمان تشکیل می شود، اما تا آن زمان مایع از طریق رگ های تخلیه لنفاوی تخلیه نمی شود، بلکه با گرانش به پایین جریان می یابد.

بافت اسکار نیز مهاجرت مایع را متوقف می کند. این مایع باعث تورم می شود. لباس‌های فشرده‌کننده به دفع مایعات کمک می‌کنند و به شما کمک می‌کنند پس از جراحی احساس راحتی بیشتری داشته باشید. تورم همچنین ممکن است توسط برخی از داروهای مسکن ایجاد شود. این داروهای مسکن ممکن است عملکرد دستگاه گوارش را کند کرده و منجر به یبوست و نفخ شود. این فقط موقتی است و زمانی برطرف می شود که دیگر به داروها نیاز نداشته باشید.

بیشتر تورم ها در 2 ماه اول پس از جراحی از بین می روند، اما ممکن است تا یک سال ورم را تجربه کنید. ناحیه اطراف اسکار شما احتمالاً طولانی ترین متورم خواهد بود. این حوزه نیز به تدریج بهبود خواهد یافت. اکثر بیماران بعد از 18 ماه هیچ تورمی مشاهده نمی کنند. بسیاری از بیمارانی که تحت جراحی ابدومینوپلاستی قرار گرفتند از ورم در ناحیه زیر شکم بعد از جراحی شکایت دارند. خبر بد اینکه این مورد در تمامی افراد اتفاق می افتد ولی شدت آن بسته به سلامت کلی بیمار و انجام مراقبت های بعد از جراحی در افراد مختلف متفاوت است. ورم در چند روز اول بعد از جراحی رخ می دهد و در روز سوم تا پنجم حداکثر تورم دیده می شود. بیشتر تورم و کبودی ظرف سه هفته از بین می رود.

زمانی که برشی افقی در زیر شکم ایجاد می شود، پوست ناحیه برش جدا می شود و در نتیجه از منبع دیگری خون رسانی می گردد. خون می تواند وارد این ناحیه شود ولی خارج شدن از این ناحیه کمی دشوار است زیرا رگ ها به سمت شمال قفسه سینه حرکت می کنند و قانون جاذبه مانع از این مورد می شود. بیمارانی که تحت جراحی لیپوساکشن پهلو همزمان با ابدومینوپلاستی قرار می گیرند تورم بیشتری را تجربه می کنند. این جراحی همزمان برای متناسب سازی پهلو ها انجام می گیرد. هرچه پوست ناحیه شکم کلفت تر باشد و چربی بیشتری داشته باشد احتمالاً تورم شکم بعد از جراحی بیشتر می شود.

پیشگیری از تورم بعد از جراحی ابدومینوپلاستی

چندین قدم ساده برای کاهش تورم بعد از جراحی ابدومینوپلاستی وجود دارد و انجام این اقدامات دوران نقاهت را کوتاه تر می کنند.

نحوه خوابیدن برای کاهش تورم

به بیمار پیشنهاد می شود که دراز بکشد و پاهای خود را کمی بالا بیاورد. از سوی دیگر قفسه ی سینه صاف باشد. بهتر است که هر یک ساعت بیمار از جای خود بلند شود و راه برود و سریع غذایی بخورد و دوباره به صورت افقی بخوابد. نشستن بعد از این جراحی به هیچ وجه توصیه نمی شود. با نشستن تورم شکم افزایش می یابد و خون و مایعات در ناحیه لگنی تجمع می یابند. همچنین نباید قفسه سینه بالا قرار گیرد و پاها صاف باشند. این مورد هم می تواند منجر به افزایش تورم زیر شکم شود.

دکتر شهریار حدادی فوق تخصص جراحی پلاستیک با بهره گیری از بروز ترین و استاندارد ترین تجهیزات، تبحر خاصی در انجام جراحی زیبایی شکم، جراحی سینه، جراحی بینی و بلفاروپلاستی دارند. شما می توانید جهت دریافت مشاوره و برقراری ارتباط با شماره تلفن ۰۹۲۱۳۵۸۵۴۵۶تماس حاصل نمایید و یا به اینستاگرام ایشان مراجعه کنید.

پوشیدن گن های فشاری بعد از ابدومینوپلاستی

لازم نیست که از گن های خیلی سفت استفاده شود و بهتر است که از گن های فشاری نه خیلی سفت و نه خیلی شل استفاده شود. به این ترتیب فشار ملایمی به بافت های شکمی وارد می شود و به کاهش تورم کمک می شود.

رژیم غذایی بعد از ابدومینوپلاستی

سعی شود که رژیم غذایی سالم و سرشار از میوه و سبزیجات و با سدیم پایین باشد. تورم ناشی از مصرف غذاهای شور یکی از مواردی است که می توان با رژیم غذایی سالم از آن پیشگیری کرد. مواد غذایی سالم و هیدراته ماندن بدن می توانند به بهبود سریع تر کمک کنند.

دکتر شهریار حدادی

دکتر شهریار حدادی

دکتر شهریار حدادی، فوق تخصص جراحی پلاستیک و عضو فعال انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران، در حوزه جراحی های صورت و بدن فعالیت دارند. ایشان فارغ التحصیل بورد تخصصی جراحی پلاستیک از دانشگاه تهران بوده و در حیطه جراحی شکم و پیکرتراشی، جراحی سینه و عمل های زیبایی صورت سابقه و تجربه بالایی دارند.

دکتر شهریار حدادی

دکتر شهریار حدادی

دکتر شهریار حدادی، فوق تخصص جراحی پلاستیک و عضو فعال انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران، در حوزه جراحی های صورت و بدن فعالیت دارند. ایشان فارغ التحصیل بورد تخصصی جراحی پلاستیک از دانشگاه تهران بوده و در حیطه جراحی شکم و پیکرتراشی، جراحی سینه و عمل های زیبایی صورت سابقه و تجربه بالایی دارند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فهرست محتوا
دنبال کنید
نمونه‌کار‌های بیشتر...

اشتراک گذاری

WhatsApp
Telegram
Facebook
Email