درمان جای بخیه ابدومینوپلاستی

در صورتی که قصد انجام جراحی ابدومینوپلاستی دارید باید بدانید که اسکار و جای بخیه ابدومینوپلاستی بسیار متداول است. با این حال فرد می تواند اقداماتی انجام دهد که به بهبود ظاهر این اسکار ها کمک کند. اقداماتی که قبل و بعد از جراحی انجام می گیرند همگی در شدت نمایان بودن اسکارها تاثیر می گذارند. در این مقاله قصد داریم در این مورد به صورت مفصل توضیح دهیم پس تا انتها همراه ما باشید.
 
جای بخیه ابدومینوپلاستی

جای بخیه ابدومینوپلاستی چگونه است؟

یکی از مشکلات رایج که پس از انجام ابدومینوپلاستی بیمار با آن مواجه می شود باقی ماندن جای بخیه ابدومینوپلاستی می باشد. هرچند این واکنش مانند تمامی جراحی های دیگر کاملا طبیعی است اما طولانی شدن آن برای فرد آزاردهنده خواهد بود. از این رو اکثر افراد حتی از قبل آغاز این عمل زیبایی به دنبال روش موثر برای از بین بردن جای زخم و بخیه ابدومینوپلاستی می باشند. نوع پوست بیمار و میزان تولید کلاژن از مهمترین عوامل موثر بر باقی ماندن جای زخم پس از این عمل زیبایی هستند.

لازم به ذکر است که جای بخیه عمل ابدو در افراد متفاوت است. با استفاده از کرم ها و پمادها و همچنین رعایت دستورالعمل های مراقبتی پس از این عمل زیبایی می توان تا حدی جای این بخیه را کمتر کرد. اگر با رعایت اقدامات مراقبتی متوجه شدید که روند بهبودی جای بخیه ابدومینوپلاستی به خوبی پیش نمی رود علاوه بر پماد و کرم می توانید از دیگر روش های درمانی استفاده کنید.

بهترین زمان کشیدن بخیه ابدومینوپلاستی

بعد از جراحی ابدومینوپلاستی مراقبت و نگهداری از بخیه ها بسیار اهمیت دارد. معمولا افراد بلافاصله بعد از مرخص شدن از بیمارستان و ورود به منزل به فکر این موضوع هستند که چه مدت بعد از عمل باید برای کشیدن بخیه ها به جراح خود مراجعه کنند. البته که مشاهده وضعیت بخیه ها در زمان کشیدن آن تاثیر گذار است ولی به صورت معمول دو تا سه هفته بعد از عمل زمان مناسبی برای کشیدن بخیه ها است برای اطلاعات بیشتر میتوانید با مطب دکتر شهریار حدادی تماس بگیرید.

 

جای بخیه ابدومینوپلاستی

آیا نحوه عمل در باقی ماندن جای بخیه تاثیر دارد؟

انجام ابدومینوپلاستی به سه روش مینی تامی تاک، تامی تاک استاندارد و تامی تاک تمدید شده امکان پذیر است. در تمامی این روش ها در محل موهای پوست برشی ایجاد خواهد شد تا پوست و چربی های اضافه برداشته شوند و عضلات شکم سفت شوند.

مینی تامی تاک برای افرادی که در زیر شکم خود چربی کمی دارند و خواهان از بین بردن چربی این ناحیه هستند، گزینه مناسبی می باشد. در این روش برشی کوچک در زیر شکم ایجاد شده و ناف در آن درگیر نخواهد شد. در حالی که در روش تامی تاک استاندارد به برشی از لگن تا لگن نیاز خواهیم داشت. در این روش در اطراف ناف متقاضی نیز یک برش ایجاد خواهد شد و برای افرادی که پوست و چربی اضافه در ناحیه بالا و پایین ناف خود دارند گزینه مناسبی می باشد.

برش ایجاد شده در روش تامی تاک تمدید شده مانند روش استاندارد می باشد و تا دور باسن گسترش خواهد یافت تا چربی های اضافه این منطقه از بین بروند.

از این رو نتیجه می گیریم که نوع جراحی شکم در ماندگاری جای بخیه ابدومینوپلاستی تاثیری ندارد. زیرا در هر سه روش به برش نیاز خواهیم داشت و تفاوت تنها در میزان برش وجود دارد. جای زخم و بخیه در برش های کوچک تر، کمتر خواهد بود.

اقدامات قبل از جراحی ابدومینوپلاستی برای جلوگیری از جای بخیه

زمانی که جراح پلاستیک خود را انتخاب می کنید بهتر است که نگاهی به عکس های قبل و بعد از جراحی وی بیندازید تا نتیجه جراحی ها را مشاهده کنید و شدت اسکارهای به جای مانده را ببینید. قبل از جراحی با پزشک خود درباره اسکارهایی که بعد از جراحی به جای می ماند صحبت کنید. در مورد نگرانی های خود در این رابطه و اقداماتی که می توانید برای بعد از جراحی انجام دهید، صحبت کنید.

جراحی ابدومینوپلاستی به دو صورت وی V شکل و یو U شکل انجام می گیرد. اسکار ایجاد شده در زیر شورت و یا بیکینی مخفی می شود. البته می توانید از پزشک خود درباره محل دقیق برش بپرسید. یکی از راه هایی که می تواند به بهبود جای بخیه و اسکار کمک کند ترک کردن سیگار برای مدت شش هفته قبل از جراحی است. سیگار کشیدن جریان خون را کاهش می دهد و سرعت بهبود را به تعویق می اندازد.

مراقبت های بعد از عمل برای بهبود جای بخیه ابدومینوپلاستی

به منظور بهبود جای بخیه عمل ابدو پس از عمل توصیه می شود نکات مراقبتی زیر را رعایت نمایید:

  • بلافاصله پس از انجام عمل ابدومینوپلاستی توصیه می شود در نخستین فرصت ممکن راه بروید تا از ایجاد تورم و لخته شدن خون جلوگیری به عمل آید.
  • تا 6 هفته پس از انجام ابدومینوپلاستی توصیه می شود از مصرف سیگار خودداری نمایید. مصرف سیگار و دخانیات در روند بهبودی و ریکاوری بیمار پس از عمل تاثیر منفی خواهد داشت و زمان بهبود جای زخم را به تعویق خواهد انداخت.
  • مصرف رژیم غذایی سالم همچون انواع سبزیجات، میوه تازه و مایعات زیاد پس از ابدومینوپلاستی توصیه می شود. زیرا پس از انجام این عمل زیبایی بدن تضعیف خواهد شد و به ویتامین ها و مواد معدنی بیشتری نیاز خواهید داشت. این ویتامین ها و مواد معدنی باید از طریق تغذیه و خوراکی به طور کامل به بدن برسند.
  • از بلند نمودن وسایل سنگین و انجام فعالیت های بدنی شدید و ورزش خودداری نمایید زیرا باعث کشیده شدن شکم و وارد آمدن فشار به آن می شود.
  • از برقراری روابط جنسی تا 3 هفته پس از عمل ابدومینوپلاستی خودداری نمایید.
  • تا یک ماه به منظور بهبود جای بخیه ابدومینوپلاستی بهتر است از ویتامین E استفاده نمایید. این روغن باعث بهبود ظاهر زخم ها و مرطوب نگه داشتن آن ها خواهد شد. از خلوص و طبیعی بودن ویتامین E بهتر است اطمینان حاصل نمایید. این نکته را به خاطر داشته باشید که پس از بهبود زخم ها برای ماساژ جای بخیه جراحی ابدومینوپلاستی نیز می توان از ویتامین E استفاده کرد.
درمان جای بخیه ابدومینوپلاستی

چه اقداماتی برای از بین رفتن جای بخیه ابدومینوپلاستی می توان انجام داد؟

  • تا یک سال پس از انجام این عمل زیبایی توصیه می شود از کرم ضد آفتاب استفاده نمایید. همواره توصیه می شود از ضدآفتابی استفاده شود که در از بین بردن جای بخیه ابدومینوپلاستی و محافظت از زخم ها موثر باشد. این نکته را به خاطر داشته باشید که زخم ها از پوست جدید ساخته شده و پوست جدید به نور خورشید حساس می باشد. همواره توصیه می شود از SPF 30 یا بالاتر از آن استفاده نمایید.
  • شستشوی روزانه جای بخیه عمل ابدومینوپلاستی به منظور پیشگیری از ابتلا به عفونت پس از این عمل زیبایی از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. رعایت موارد بهداشتی به صورت کامل و صحیح از بروز عفونت پس از جراحی در محل زخم ها از بروز مشکلات ناخوشایند برای فرد پیشگیری خواهد کرد.
  • مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک نیز به طور کامل و منظم در طول روز از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. زیرا این داروها سرعت روند بهبودی جای بخیه ابدومینوپلاستی را افزایش می دهند.
  • پس از انجام این عمل زیبایی گن های طبی توسط پزشک متخصص توصیه خواهند شد، به مدت چند ماه پس از عمل بیمار باید از این گن ها به صورت مداوم استفاده کند تا از بروز عوارض جانبی همچون تورم پیشگیری کند.برخی از کارشناسان بر این باورند که مالیدن ویتامین e بر روی جای بخیه می تواند به بهبود ظاهر و مرطوب کردن جای بخیه کمک کند. مطمئن باشید که از ویتامین e خالص استفاده کنید. از این روغن باید حداقل یک بار در روز استفاده شود و بعد از چندین ماه نتیجه آن را می توانید مشاهده کنید. در صورتی که به این ماده حساسیت دارید سریعاً مصرف آن را قطع کنید.
  • از دیگر روش های درمان جای بخیه جراحی زیبایی شکم می توان به لیزر درمانی اشاره کرد. این لیزر رگ های خونی کوچک سطح پوست که قرمزی پوست را به همراه دارند از بین می برد. به منظور بهبود بافت و رنگ زخم لیزر درمانی بهترین روش محسوب می شود. این تکنولوژی قادر به بازسازی سطح پوست می باشد. کلاژن سالم جایگزین پوست زخم خواهد شد و بافت و رنگ جای بخیه ابدومینوپلاستی را بهبود می بخشد.یکی از روش های درمان جای بخیه عمل زیبایی شکم تزریق آمپول استروئیدی می باشد. این روش ممکن است قبل از آغاز عمل به منظور پیشگیری از اسکار مورد استفاده قرار گیرد. این نکته را به خاطر داشته باشید که کارایی این آمپول ها تنها 4 هفته پس از انجام این عمل زیبایی می باشد. هزینه تزریق این آمپول ها به شدت و اندازه جای زخم وابسته می باشد.

علت سوزش بخیه ابدومینوپلاستی چیست؟

سوزش بخیه ابدومینوپلاستی می‌تواند علل مختلفی داشته باشد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنم:

۱. التهاب و ترمیم زخم: در روزهای اولیه پس از عمل، بخیه‌ها ملتهب و قرمز می‌شوند و ممکن است احساس سوزش، خارش و درد داشته باشید. این امر طبیعی است و بخشی از فرآیند ترمیم زخم است. برای تسکین سوزش و التهاب از داروهای مسکن تجویز شده توسط پزشک استفاده کنید.

۲. عفونت: اگر بخیه‌ها عفونت کنند، ممکن است علائمی مانند قرمزی، تورم شدید، گرم شدن زیاد موضع ملتهب ،درد، ترشحات چرکی و بوی بد از زخم را تجربه کنید.با رعایت بهداشت فردی و توجه به توصیه های دكتر حدادی درمورد مراقبت ها بعد از جراحی دچار این مشكل نخواهید شد
در صورت مشاهده هر یک از این علائم، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

۳. واکنش آلرژیک: برخی افراد ممکن است به بخیه‌ها یا مواد ضدعفونی‌کننده و پمادهای موضعی مورد استفاده در محل زخم واکنش آلرژیک نشان دهند. علائم واکنش آلرژیک شامل سوزش، خارش، قرمزی، تورم و بثورات جلدی در محل زخم است. در صورت مشاهده علائم آلرژی، باید به پزشک اطلاع دهید تا درمان مناسب را تجویز کند.

۴. کشیدگی بخیه‌ها: اگر بخیه‌ها بیش از حد کشیده شوند، ممکن است پاره شوند و سوزش و درد ایجاد کنند. برای جلوگیری از کشیدگی بخیه‌ها، باید از انجام فعالیت‌های سنگین و بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید. همچنین باید از پوشیدن لباس‌های تنگ که به بخیه‌ها فشار می‌آورند، خودداری کنید در زمان نقاهت تنها از گن یا شكم بندی كه جراح توصیه كرده است استفاده كنید

۵. خشکی پوست: خشکی پوست می‌تواند باعث سوزش و خارش در محل بخیه‌ها شود. برای مرطوب نگه داشتن پوست، می‌توانید از کرم‌های مرطوب‌کننده و لوسیون های بدن استفاده کنید.

در صورت سوزش بخیه ابدومینوپلاستی، چه اقداماتی باید انجام داد؟

  • در صورت سوزش بخیه‌ها، ابتدا محل زخم را با آب و شامپو بچه بشویید و به آرامی خشک کنید.
  • سپس می‌توانید از پمادهای تجویز شده برای تسکین سوزش استفاده کنید.
  • اگر سوزش شدید است یا علائم دیگری مانند قرمزی، تورم، درد، ترشحات چرکی و بوی بد از زخم مشاهده کردید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

نتیجه گیری

حتما برای اطلاع از بهترین زمان کشیدن بخیه ابدومینوپلاستی و روش های درمان جای بخیه آن با پزشک خود مشورت کنید و خودسرانه از کرم ها و سایر روش های درمان خانگی استفاده نکنید. امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و اطلاعات لازم را کسب کرده باشید. شما میتوانید سوالات و تجربیات خود رار در زیر این مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

دکتر شهریار حدادی

دکتر شهریار حدادی

دکتر شهریار حدادی، فوق تخصص جراحی پلاستیک و عضو فعال انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران، در حوزه جراحی های صورت و بدن فعالیت دارند. ایشان فارغ التحصیل بورد تخصصی جراحی پلاستیک از دانشگاه تهران بوده و در حیطه جراحی شکم و پیکرتراشی، جراحی سینه و عمل های زیبایی صورت سابقه و تجربه بالایی دارند.

دکتر شهریار حدادی

دکتر شهریار حدادی

دکتر شهریار حدادی، فوق تخصص جراحی پلاستیک و عضو فعال انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران، در حوزه جراحی های صورت و بدن فعالیت دارند. ایشان فارغ التحصیل بورد تخصصی جراحی پلاستیک از دانشگاه تهران بوده و در حیطه جراحی شکم و پیکرتراشی، جراحی سینه و عمل های زیبایی صورت سابقه و تجربه بالایی دارند.

3 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فهرست محتوا
دنبال کنید
نمونه‌کار‌های بیشتر...

اشتراک گذاری

WhatsApp
Telegram
Facebook
Email