تفاوت جراحی بینی استخوانی و گوشتی

تفاوت جراحی بینی استخوانی و گوشتی

یکی از موارد تعیین کننده در روش‌های جراحی بینی، تشخیص نوع بینی (گوشتی یا استخوانی) بر اساس ضخامت پوست است. این عامل مهم باعث تفاوت در جراحی بینی‌های گوشتی و استخوانی می‌شود. اگرچه شاید این تشخیص برای افراد کار دشواری نباشد اما در هر صورت تشخیص نوع بینی برعهده پزشک متخصص می باشد.

ابتدا به توضیح درباره‌ی ساختار بینی می‌پردازیم.

به طور کلی بینی شامل سه قسمت لایه بیرونی، اسکلت غضروفی- استخوانی و لایه داخلی است:

  1. لایه بیرونی، که از پوست تشکیل شده و یک لایه عضلانی نازک، متصل به سطح زیرین آن است.
  2. اسکلت غضروفی- استخوانی، که از استخوان در قسمت بالا تشکیل شده و در قسمت انتهایی به غضروف‌های نرم‌تر نوک بینی منتهی می‌شود. قسمت‌های پایین بینی کاملاً از پوست تشکیل شده و غضروفی وجود ندارد.
  3. لایه داخلی، که شامل مواد مخاطی و کمی پوست است.

تفاوت بینی استخوانی و گوشتی

بینی را می‌توان با کیفیت پوست و بافت نرم که استخوان و غضروف را پوشانده است، در دسته بندی بینی‌های استخوانی یا گوشتی طبقه بندی کرد. به طور کلی اگر مشکلات بینی بیشتر به پوست آن مرتبط باشد، بینی گوشتی‌تر خواهد بود.

اکثر بینی‌های گوشتی دارای پوستی ضخیم بخصوص در نواحی تحتانی، یعنی نوک بینی و تیغه، استخوان‌های ریز و کوچک، پره‌های پهن، تعداد زیادی غدد چربی و غضروف ضعیف هستند.

بینی‌های استخوانی نسبت به نوع گوشتی پوست نازک‌تر و انعطاف‌پذیرتری دارند و اغلب دارای قوز می‌باشند. البته علاوه بر داشتن قوز و برآمدگی، بینی می تواند از ضخامت پوست هم برخوردار باشد، که باعث می شود ما آن را به عنوان بینی گوشتی در نظر بگیریم.

تفاوت جراحی بینی استخوانی و گوشتی
تفاوت جراحی بینی استخوانی و گوشتی

در بینی استخوانی این مشکلات اکثراً در اسکلت غضروفی- استخوانی مشاهده می‌شود. اگر پوست بینی نازک باشد و از کیفیت مناسبی برخوردار باشد، اصلاح بینی به دست یک جراح خوب می تواند نتیجه بهتری داشته باشد.

 تفاوت جراحی در بینی‌های گوشتی و استخوانی

با توجه به شرایطی که در مورد کیفیت پوست در انواع بینی گفته شد، اصلاح مشکلات بینی در بینی‌های استخوانی برای جراح بینی ساده‎‌تر است و دارای نتایج بهتری خواهد بود.

پوست به این تغییرات بسته به کیفیت آن واکنش نشان می دهد. بافت بهتر، ظریف‌تر و انعطاف پذیرتر پوست، طیف وسیع تری از تغییرات را تحمل می‌کند. این ویژگی به جراح این امکان را می‌دهد تا بهتر در استخوان و غضروف تغییر ایجاد کند و بینی بعد از جراحی باریک‌تر و خوش فرم‌تر دیده شود. مهارت جراح  برای جراحی یک بینی استخوانی بدون نقص، بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا ممکن است کوچک‌ترین و ظریف‌ترین ناهمواری‎ها در ورای این پوست نازک قابل مشاهده باشد.

جراحی زیبایی بینی استخوانی را می توان تحت بی حسی موضعی یا عمومی انجام داد. جراح در این نوع بینی برای شکل دادن به فرم بینی، از بین بردن قوز یا برآمدگی و کاهش عرض استخوان، برش‌هایی در غضروف و استخوان ایجاد می‌کند.

اگرچه اصلاح مشکلات انواع بینی، به مهارت جراح بستگی دارد، اما کیفیت پوست قسمتهای پایین بینی و نوک آن به عنوان یک عامل مهم در دستیابی به نتایج بهتر در نظر گرفته می‌شود.

در بینی‌های گوشتی، تنها راه برای داشتن بینی زیبا، علاوه بر از بین بردن چربی اضافی در زیر پوست، تقویت غضروف بینی با پیوند غضروف است. باریک کردن نوک بینی، بالا بردن نوک آن با برداشتن به اندازه از پره‌های بینی، ظاهر زیبایی به این نوع از بینی می‌بخشد. با این حال، اگر افراد بخواهند بینی کوچکتر و باریک‌تری داشته باشند، این امر فقط با از بین بردن غضروف که ضعف اسکلت غضروف را به همراه دارد، امکان پذیر است که باعث ناقص شدن بینی و ایجاد برجستگی‌ها و افتادگی‌ها در این عضو می‌شود.

بیماران با پوست ضخیم باید انتظار معقول و منطقی نسبت به عمل جراحی داشته باشند و باید بدانند که بینی آنها هرگز مانند بینی بیمارانی که پوست مناسب دارند، نخواهد بود.

علاوه بر این، هماهنگی اندامهای اطراف بینی مانند برجستگی فک بالا هم تأثیر زیادی در ساختار و ظاهر بیمار دارد که با نرم‌افزار طراحی بینی، تمام این نکات قابل مشاهده است.

یک جراح خوب می تواند تقریباً تمام مشکلات غضروف و استخوان را برطرف کند. آنچه تفاوت بین نتایج جراحی‌های یک جراح بر روی دو بیمار مختلف را ایجاد می کند، معمولاً به دلیل کیفیت متفاوت پوست بیماران و خصوصیات متفاوت بقیه صورت آنها ایجاد می شود که می‎تواند تأثیر بسزایی در نتایج بگذارد.

برگشت پذیری بینی های گوشتی

افرادی که قصد جراحی بینی گوشتی را دارند، با سؤالات مختلفی از جمله برگشت پذیری بینی روبرو می‌شوند. همانطور که گفته شد، بینی‌های گوشتی به دلیل داشتن پوست ضخیم، تعداد زیادی غدد چربی، ضخامت پوست در نوک بینی و غضروف نازک از ساختاری ضعیف برخوردار هستند.
این نوع بینی‌ها تورم بیشتری نسبت به بینی‌های استخوانی خواهند داشت. بنابراین، بیماران باید مراقبت‌های پس از عمل را با دقت در نظر بگیرند و باید برای حاصل شدن نتیجه نهایی حداقل یک سال صبر کنند. اگرچه در اکثر موارد معمولاً بعد از شش ماه نتیجه پایدار است.
در مورد قابلیت برگشت پذیری بینی‌های گوشتی باید گفت که در صورت استفاده جراحان از بهترین تکنیک‌ها، ریسک برگشت پذیری کم است. به خصوص، جراحان می‌توانند با استفاده از روش گرافت (استفاده از غضروف‌های پیوندی برای تقویت بینی) از برگشت پذیری جلوگیری کنند. در این عمل، جراح باید مهارت و دانش کافی داشته باشد و تکنیک های خاصی را در نظر بگیرد.

دکتر شهریار حدادی فوق تخصص جراحی پلاستیک با بهره گیری از بروز ترین و استاندارد ترین تجهیزات، تبحر خاصی در انجام جراحی زیبایی شکم، جراحی سینه، جراحی بینی و بلفاروپلاستی دارند. بهترین جراح شکم در تهران با استفاده از بروزترین تکنیک ها به انجام جراحی می پردازد. شما می توانید جهت دریافت مشاوره و برقراری ارتباط با شماره تلفن ۰۹۲۱۳۵۸۵۴۵۶تماس حاصل نمایید و یا به اینستاگرام ایشان مراجعه کنید.

مراقبت‌های بعد از جراحی زیبایی بینی

  • بعد از عمل برای کاهش خونریزی و تورم، به مدت 7 روزدر رختخواب استراحت کنید، به طوری که با گذاشتن چند بالشت زیر سر خود، سرتان بالاتر از قفسه سینه قرار گیرد.
  • از فعالیت‌های شدید مانند ایروبیک و حتی دویدن آهسته به مدت سه هفته خودداری کنید.
  • برای جلوگیری از یبوست غذاهای پر فیبر مانند میوه و سبزیجات بخورید. یبوست می‌تواند باعث آسیب شود و به محل عمل فشار وارد کند.
  • از کمپرس سرد به منظور کاهش کبودی صورت استفاده کنید.
  • لباس‌هایی بپوشید که از قسمت جلو چفت می شود.
  • از خندیدن و حرکات شدید صورت خودداری کنید.
  • حداقل چهار هفته بعد از عمل، عینک یا عینک آفتابی را روی بینی خود قرار ندهید تا از فشار بر بینی جلوگیری کنید.
  • در بیرون از خانه، مخصوصاً روی بینی خود، از ضد آفتاب SPF 30 استفاده کنید. آفتاب بیش از حد ممکن است باعث تغییر رنگ نامنظم دائمی در پوست بینی شما شود.
  • درحالی که بینی شما پانسمان است و اسپلینت روی بینی قرار دارد به جای حمام رفتن، فقط موهای خود را بشویید که بهتر است شخص دیگری این کار را انجام دهد. اگر اسپلینت خیس شود به طور مستقیم روی نتیجه تأثیر می گذارد.
  • محدود کردن سدیم در رژیم غذایی به شما کمک می‌کند تا تورم سریعتر از بین برود.
  • استفاده از آنتی بیوتیک‌ها در یک هفته اول، از سرماخوردگی جلوگیری می‌کند که کاهش عطسه را در پی دارد.

بهترین جراحان زیبایی بینی

انتخاب جراح مناسب مهمترین تصمیمی است که می توانید هنگام در نظر گرفتن جراحی زیبایی بینی بگیرید. در برخی موارد، افراد به راحتی با معرفی دوستان و اقوام تصمیم به انجام عمل جراحی می‌گیرند، بنابراین به پزشک اعتماد دارند و آن را انتخاب می کنند.

راه دیگر، مراجعه حضوری به پزشک و مشورت با بیماران است. در کلینیک با افرادی که رینوپلاستی را در آنجا انجام داده‌اند آشنا می‌شوید و می‌توانید سوالات خود را از آنها بپرسید. در این حالت، بهتر است شما عکسهای قبل و بعد از آنها را ببینید و با هم مقایسه کنید.

منابع:  www.sciencedirect.com

www.ncbi.nlm.nih.gov

www.healthline.com

www.mayoclinic.org

دکتر شهریار حدادی

دکتر شهریار حدادی

دکتر شهریار حدادی، فوق تخصص جراحی پلاستیک و عضو فعال انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران، در حوزه جراحی های صورت و بدن فعالیت دارند. ایشان فارغ التحصیل بورد تخصصی جراحی پلاستیک از دانشگاه تهران بوده و در حیطه جراحی شکم و پیکرتراشی، جراحی سینه و عمل های زیبایی صورت سابقه و تجربه بالایی دارند.

دکتر شهریار حدادی

دکتر شهریار حدادی

دکتر شهریار حدادی، فوق تخصص جراحی پلاستیک و عضو فعال انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران، در حوزه جراحی های صورت و بدن فعالیت دارند. ایشان فارغ التحصیل بورد تخصصی جراحی پلاستیک از دانشگاه تهران بوده و در حیطه جراحی شکم و پیکرتراشی، جراحی سینه و عمل های زیبایی صورت سابقه و تجربه بالایی دارند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فهرست محتوا
دنبال کنید
نمونه‌کار‌های بیشتر...

اشتراک گذاری

WhatsApp
Telegram
Facebook
Email